2020 juli 29 Bij het Meldpunt Wmo zijn inmiddels vierentwintig klachten gedeponeerd door ontevreden Nieuwediepers

Bij het Meldpunt Wmo zijn inmiddels vierentwintig klachten gedeponeerd door ontevreden Nieuwediepers

Bij het Meldpunt Wmo zijn inmiddels vierentwintig klachten gedeponeerd door ontevreden Nieuwediepers

✅Meldpunt Wmo heeft inmiddels vierentwintig klachten ontvangen: ’Het meldpunt blijft ook na augustus open’

✅Gebruikers van Wmo-voorzieningen zeggen tegen allerlei problemen op te lopen.

NHD
DEN HELDER

Bij het Meldpunt Wmo zijn inmiddels vierentwintig klachten gedeponeerd door ontevreden Nieuwediepers. Dat zegt fractievoorzitter Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur.

Hert meldpunt is in het leven geroepen door BB en de PVV
Aard en omvang
Het meldpunt moet objectieve informatie opleveren over aard en omvang van de klachten over de Wmo-voorzieningen, zeggen beide volksvertegenwoordigers. Hamerslag: ,,Ik ben verbijsterd over de hoeveelheid klachten en de inhoud van de binnengekomen e-mailberichten.’’

De klachten zijn heel divers, zegt Hamerslag: ,,Bij iemand is uit het niets een booster voor de deur neergezet. Er is geen overleg gevoerd over waar die persoon behoefte aan had.’’

Schrijnend

,,Ook kwam er een schrijnend geval binnen van, in onze ogen, leeftijddiscriminatie. Een jonge aanvrager die vooral haar zelfredzaamheid en netwerk zou moeten inzetten terwijl haar klachten en beperkingen er niet om liegen. Bij het intakegesprek werd haar bijvoorbeeld verteld dat zij nog jong genoeg was om te helpen in het huishouden. Bij het aanvragen van een rolstoel werd op advies van haar ergotherapeuten om een lichte stoel gevraagd, deze kreeg zijn niet, zij kreeg een zwaar en log exemplaar waar zij zich niet mee kan voortbewegen. Wederom geen maatwerk.’’

Lange wachten
Een veel gehoorde klacht is volgens de fractievoorzitter het lange wachten op het toekennen van een taxi-pas. Hamerslag: ,,Soms wel vier maanden. De hulpvrager is afhankelijk van taxivervoer en is nu gemiddeld zestig euro per week kwijt aan taxikosten. Wat onze fractie betreft wordt de omgekeerde toets gehanteerd: eerst toekennen en later oordelen of de aanvrager er recht op heeft. Aanvragers moesten dus vooraf goed worden geïnformeerd over waar zij recht op hebben en wanneer. In de huidige uitvoering verwacht de gemeente dat mensen 24 uur per dag, maandenlang op een telefoontje wachten. Wanneer zij die missen en terugbellen, krijgen ze nul op het rekest. Om vervolgens weer dagen of wekenlang te wachten op een volgend telefoontje.’’
Aanvankelijk zou het meldpunt tot eind augustus open zijn. ,,We hebben besloten dat de klachtenlijn ook daarna open blijft.’’
Klachten over de Wmo kunnen worden gestuurd naar wmoklachten@gmail.com
 

Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootse partij in de gemeenteraad te worden.

 

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons

 Voor meer NIEUWS klik HIER

Wie zijn wij? klik HIER