Een meldpunt voor WMO-klachten in Den Helder? Nergens voor nodig, vindt de VVD. ’We zijn gewoon goed bezig’
DEN HELDER
De uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in Den Helder is prima in orde, aldus de VVD-fractie. Het openen van een klachtenmeldpunt door Behoorlijk Bestuur en de PVV inspireerde coalitiepartij VVD om eens uit te zoeken hoe de WMO in Den Helder nu eigenlijk functioneert, meldt raadslid Erwin Dasbach in een persbericht. ,,En wat blijkt? Het aantal klachten over de uitvoering van de WMO valt reuze mee!’’
De WMO is erop gericht om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanvraag voor een traplift, scootmobiel of de ondersteuning van mantelzorgers.
Dasbach heeft hierover een aantal vragen bij de wethouder ingediend. Dasbach: ,,Het is goed om af en toe wat cijfers op te vragen om juiste conclusies te kunnen trekken, in plaats van zomaar wat aannames te doen”.
Aanvragen en klachten
Hij somt op: in totaal zijn er momenteel zo’n 4400 WMO-cliënten. In 2019 kreeg de gemeente 2850 nieuwe aanvragen voor een indicatie, waarvan er 150 werden afgewezen. Er kwamen vijftien klachten, een percentage van 0,5 procent, rekent Dasbach voor.
In het eerste halfjaar van 2020 zijn er 1.700 nieuwe aanvragen en kwam er één klacht binnen. In 2019 gingen de klachten vooral over de aanbieders van de mobiliteitshulpmiddelen, slechts een enkele was toe te schrijven aan de doorlooptijd, aldus de VVD.
Doorlooptijd
Binnen twee weken na de aanvraag moet het eerste contact hebben plaatsgevonden. Binnen vier tot zes weken vindt een onderzoek naar de situatie plaats waarna een beschikking of een eventuele afwijzing mogelijk is.
Dit betekent niet dat dan ook werkelijk de aangevraagde voorziening een feit is, dit is afhankelijk van bijvoorbeeld de aanbieder van de mobiliteitshulpmiddelen. In 2019 was er in het begin een lichte achterstand, maar die is later in het jaar volledig weggewerkt en intussen wordt alles binnen de wettelijke termijnen afgehandeld.
’Goed bezig’
Volgens Dasbach vormen deze cijfers geen aanleiding voor bezorgdheid over de uitvoering van de WMO, laat staan dat het een reden is om een apart meldpunt in het leven te roepen, meldt hij in zijn schrijven. ,,Het is natuurlijk prima dat raadsleden zich bekommeren om problemen die inwoners hebben in hun contact met de gemeente. Maar het feit dat in een klein aantal gevallen iets niet goed gaat in de uitvoering van de WMO, betekent natuurlijk niet dat het in het algemeen kommer en kwel zou zijn. We zijn gewoon goed bezig in Den Helder.”
Daar moet Sylvia Hamerslag even van bijkomen. Zij is als BB-raadslid met de PVV initiatiefnemer van het meldpunt. ,,Het is aardig dat de VVD op wil komen voor de wethouder, maar er is toch echt wel meer aan de hand dan je zou denken als je deze cijfers ziet.’’
Ze schudt zo een reeks van klachten uit de mouw, van lang wachten tot verwarrende informatie en van te zware rolstoelen tot afgewezen vergoedingen voor taxikosten omdat iemand een bushalte voor z’n huis heeft. Maar de huisarts en andere bestemmingen niet. Dat is zoiets als iemand die een lepel vraagt voor z’n soep een vork geven en zeggen: succes ermee, vindt Hamerslag. ,,Mijn indruk is dat niet elke klacht ook echt zo wordt geregistreerd, dat er nog een filter tussen zit. Daar moet duidelijkheid in komen en daar helpt ons meldpunt bij. Echt, ik zou het dolgraag mis hebben, dat het allemaal wel goed voor elkaar is in Den Helder, maar ik ben bang van niet.’’
Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootste partij in de gemeenteraad te worden.
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 06 82468791
Na inspreken of Whats-appen wordt u z.s.m teruggebeld
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken