De coalitie in Den Helder beloofde werk te maken van bestuurlijke vernieuwing. Hoe staat het er voor met nog een klein jaar tot de verkiezingen?
Vandaag in het NHD
Marije Boessenkool (GroenLinks, oppositie): ,,Er is weinig tot niets van terechtgekomen. Grote woorden zonder inhoud. Samen, respect voor elkaars mening: niets van te merken. De coalitie is een gesloten front en van een open dialoog is geen sprake. En nu, met minder dan een jaar te gaan tot de volgende verkiezingen, zijn ze begónnen met het maken van participatiebeleid. Een digitaal platform wordt dé manier om inwoners te laten participeren… Andere doelen die genoemd worden, zoals buurtbegroting en pre-mediation zijn voor zover ik weet nog niet eens in voorbereiding. GroenLinks vindt dat er voor een coalitie die roept dat bestuurlijke vernieuwing zo ontzettend belangrijk is, er bitter weinig gedaan is.’’
Pieter Blank (PvdA, coalitie): ,,In de voorbereidingen op de herinrichting van het Loopuytpark in Julianadorp en de dorpspleinomgeving van Huisduinen hebben heel intensieve afstemmingen plaatsgevonden met bewoners en bedrijven. Alle elementen van omgeving en inrichting zijn daarbij meegenomen. Dat noemen we omgevingsgericht werken. Dat is echt een nieuwe wijze van het zoeken naar een actievere burgerparticipatie. Daarmee zijn we er nog niet. Ook in buurten als bijvoorbeeld de Visbuurt is zo’n intensieve aanpak nodig. Als PvdA pleiten we er daarom voor om daar spoedig ook zo’n participatieproject te starten. De komende jaren dienen alle buurten en wijken aan bod te komen. De zogeheten bestuurlijke vernieuwing begint wat ons betreft dus gewoon zichtbaar en tastbaar in de woonbuurten zelf, samen met de bewoners.’’
Vincent van den Born (PVV, oppositie): ,,Wij merken niets van de bestuurlijke vernieuwing waar de coalitie in het zogenoemde Helders Akkoord over spreekt. Het stadhuisplan is een goed voorbeeld. Deze coalitie wil geen enkele directe inspraak van inwoners via bijvoorbeeld een referendum. Dit soort inspraak is pas écht bestuurlijk vernieuwend. Tijdens de formatie was al snel duidelijk dat partijen als VVD en CDA de PVV uitsluiten en zo een groot deel van de Helderse bevolking negeren. Dat is écht schandalig! Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de inwoners in het huidig stadsbestuur schrikbarend laag is. Heel begrijpelijk. Wij hopen dat de inwoners van Den Helder PVV volgend jaar maart nóg groter maken. Dan gaan wij wél werk maken van bestuurlijke vernieuwing en echt luisteren naar de inwoners.’’
Petra Bais (VVD, coalitie): ,,In het coalitieakkoord wordt duidelijk aangegeven dat de gemeenteraad het goede voorbeeld moet geven. Transparant en betere omgangsnormen. Als VVD, maar ook als coalitie, wilden we af van persoonlijke afrekeningen, wilden we af van het negatieve imago van Den Helder en wilden we af van de gijzeling die vooral het stadhuisdossier veroorzaakte in deze stad ongeacht of je voor of tegen bent. Onze inwoners verdienen een stabiel bestuur! Deze drie punten zijn verleden tijd, die hebben we nu bereikt. Een ander voorbeeld: als je kijkt naar bijvoorbeeld de havenontwikkeling, dan is Den Helder een serieuze gesprekspartner geworden van de provincie. In bepaalde ontwikkelingen wordt de raad in een vroeg stadium meegenomen door het college. Denk aan de oprichting van de nieuwe erfgoedorganisatie. Maar de basis is een stabiel bestuur.’’
,,Doel vier – onze inwoners voelen zich meer betrokken bij initiatieven van de gemeente en andere initiatiefnemers in hun leefomgeving – is voor een groot deel niet gehaald. Er zijn megalomane projecten zoals het stadhuis en de ontsluiting van TESO waarbij college en coalitie volkomen voorbij gaan aan de inbreng van de inwoners. Daarnaast heeft men de ideeënmarkt, waar veel inwoners enthousiast op hebben gereageerd, geen enkele kans gegeven. Wel is het goed dat men de wijken nu meer opzoekt, zowel voor de leefomgeving als sociaal maatschappelijke ondersteuning.’’
,,Het ondernemersloket heeft lang op zich moeten wachten. Ons inziens had dit onderdeel uit het Helders Akkoord eerder ter sprake moeten komen. Op 31 maart is hier een motie voor ingediend die de raad unaniem heeft aangenomen. Zo zie je maar dat het dus wel kan, samenwerking tussen oppositie en coalitie.’’
Hans van Donkelaar (ChristenUnie, coalitie): ,,Wat ons betreft is het resultaat van de bestuurlijke vernieuwing dat wij nu een stabiel bestuur hebben dat goed met elkaar samenwerkt en waarbij grote dossiers als het stadhuis eindelijk tot een goed einde lijken te komen. Verder zitten we binnen de coalitie niet in een knellend keurslijf. We kunnen, als dat onze overtuiging is, ook met de oppositie meestemmen zonder dat dit gelijk tot een breuk leidt.’’
Carla van Driesten (Senioren Actief, oppositie): ,,Wat onze fractie betreft is tot nu toe weinig van bestuurlijke vernieuwing terecht gekomen. Ik heb in de commissie bestuurlijke vernieuwing gezeten. Remco Duijnker, die tot begin vorig jaar onze wethouder was, zou ook in de commissie plaats nemen. Nadat wij het vertrouwen in hem hadden opgezegd, heeft wethouder Kos bestuurlijke vernieuwing van hem overgenomen. Er is een duur bureau ingehuurd en dit alles heeft veel geld gekost. Maar in onze optiek heeft het allemaal weinig bijgedragen aan bestuurlijke vernieuwing. Dat hoeft ook niet voor de coalitie, zij zitten met een riante meerderheid in de raad. Om van burgerparticipatie maar niet te spreken. Jammer, ik zie dat deze periode niet meer zo snel gebeuren.’’
Sylvia Hamerslag (Behoorlijk Bestuur, oppositie): ,,Wij merken eerlijk gezegd niets van bestuurlijke vernieuwing. Ik zie nog steeds de oude politiek zoals we die decennia lang hebben. De macht van het getal bepaalt en er is te weinig samenwerking met de oppositie. Inspraak van de burgers gebeurt alleen op veilige onderwerpen en bijvoorbeeld niet over de locatie van het stadhuis.
Het niet nemen van een locatiebesluit is in mijn ogen een slecht signaal naar burgers. Die moet zich houden aan allerlei procedures en regels. Al gaat het om het plaatsen van een vlaggenmast. De coalitie en het college gaan om die procedures heen, simpelweg omdat zij het kunnen en daarmee inspraak ontwijken. Zeker bij zaken die de samenleving verdelen moet gebruik worden gemaakt van het instrument referendum.
Bestuurlijk vernieuwend zou een omgekeerde toets zijn in de Wmo: eerst een voorziening toekennen, daarna controleren of het rechtmatig is. Een stadsbestuur moet burgers niet als mogelijke fraudeurs benaderen. Wie vertrouwen wil, moet dat eerst geven. Maar ik zie dat deze bestuursperiode niet gebeuren. De verkiezingen kunnen wat mij betreft niet gauw genoeg komen.’’
,,Maar ik ga over de beantwoording.’’
Behoorlijk Bestuur heeft de ambitie om de grootste partij in de gemeenteraad te worden.
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 06 82468791 of 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken