2022 november 15 BB zegt nee tegen krediet voor PoDH> 32 mln (plus de jaarlijkse 1,7 mln)

BB zegt nee tegen krediet voor PoDH> 32 mln (plus de jaarlijkse 1,7 mln)

BB zegt nee tegen krediet voor PoDH> 32 mln (plus de jaarlijkse 1,7 mln)

De vele artikelen in de media over Port of Den Helder geven goed weer hoe de gemeenteraad onder druk wordt gezet om de financiering van 32 miljoen toe te kennen.
De wethouder was afgelopen vrijdag niet bij de bijeenkomt voor raadsleden aanwezig.
Het lijkt wel of hij liever communiceert via de krant.
De fractieleden van Behoorlijk Bestuur tekenen niet bij het kruisje.
 
Alle signalen zijn er dat Den Helder telkens naast de boot valt.
Zoals laatst in de krant een artikel over een nieuwe haven welke wordt aangelegd in de Boekelermeer, is daar één voorbeeld van.
Citaat NHD:
Een nieuwe haven zodat vanaf 2024 er meer binnenvaartschepen gebruik kunnen gaan maken van deze nieuwe haven die gegraven gaat worden op bedrijventerrein Boekelermeer. Meerdere bedrijven hebben al interesse werd er geschreven.
Deze haven ligt net voorbij Alkmaar, maar is wel belangrijk in het bedienen van het achterland.

Voor de kust van Egmond staan windmolen parken, aan en afvoer via IJmuiden hierna naar binnen, Zaan, Wormerveer etc.

In onze ogen weer een reden om geen gebruikt te maken van haven faciliteiten Podh. Alle aandacht in onze provincie gaat vanuit hoger overheid naar Amsterdam tot hooguit Alkmaar.

Het is duidelijk dat de focus op IJmuiden, Zaanstreek en Alkmaar ligt.

Logisch ook Den Helder ligt als een soort schiereiland midden in het Wadden en Natura 2000 gebied.
⛔Er is geen bedrijf die voor Den Helder zal kiezen en kiest om zich hier te gaan vestigen. Zeker niet nu die stikstof regels alle bedrijvigheid aan banden legt.
Er zit simpelweg geen logische gedachten achter dat Den Helder ooit iets zou gaan betekenen in enige bedrijvigheid vanuit welke kant ook bekeken.
Van de directie van PoDH hoeven wij niets te verwachten wat ook maar enig hout snijdt….
Luchtkasten wensbalonnen meer is het niet. Ook liggen wij mbt een waterstof fabriek uit de race.
Delfzijl, Amsterdam, IJmuiden en Rotterdam zijn de havens die er als zeehavens toe doen.
Onderstaand schrijft het CBS
Welke zeehavens zijn er in Nederland?
In 2021 werd 593 miljoen ton aan goederen overgeslagen in de Nederlandse zeehavens. Het havengebied Rotterdam (waartoe ook de havens van Moerdijk, Dordrecht en Vlaardingen behoren) is verreweg de grootste zeehaven van Nederland. Hier werd 457 miljoen ton overgeslagen. Rotterdam is tevens de grootste haven van Europa. Andere belangrijke zeehavens zijn Amsterdam (inclusief Velsen/IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad), North Sea Port (Vlissingen en Terneuzen, exclusief Gent) en Groningen Seaports (Delfzijl en Eemshaven).
Den Helder wordt niet eens genoemd.
Wij zijn als lokale partij voor een gemeentelijk haven bedrijf. Dit is goedkoper en transparanter. Onderhoud kunstwerken kan wat ons betreft middels aanbestedingsprocedure en eventueel projectmatig door externen uitgevoerd worden. Maar niet middels een alleenrecht constructie zoals PoDH en HVC
  • Er is de gemeenteraad vorige week slechts een schema gegeven over, wanneer welk onderdeel/kades/damwanden/bruggen in onderhoud gaan, flinterdun dus.
  • Er is mbt dit onderhoud geen gedegen plan van aanpak/onderhoud voor onderscheidende projecten.
  • Dat wat er is wordt zeer matig weergegeven en geeft geen zekerheid dat Port of Den Helder het met dit bedrag ook gaat klaar spelen.  Grote kans dat er naast die 32 mln (plus de jaarlijkse 1,7 mln) later nog meer bij moet.
  • De raad werd vorige week ook verteld dat sommige projecten later of eerder in onderhoud genomen worden.
  • Wij hebben als raad 1 sheet mogen inzien met daarna een mondelinge toelichting. Ook daar werd deze financieel niet voldoende onderbouwd of gespecificeerd op onderdeel.
  • Momenteel wordt de druk opgevoerd richting gemeenteraad
Eerst verzaken om de raad voorafgaand en tijdens het opstellen van de SLA mee te nemen en nu alles met een sneltreinvaart erdoorheen jagen, gesteund met mooie beloftes in de krant.

Dus NIET DOEN

Bekijk de afbeelding  op de CBS website: Welke zeehavens zijn er in Nederland?

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER