Schriftelijke vragen SAIL vergunning
Tijdens het vragenkwartier op 27 maart 2023 stelden we onder andere de volgende vraag: “We hebben vernomen dat er geen stikstofberekening hoeft te worden gemaakt voor Sail. Klopt dit en is de vergunning voor Sail 2023 al verleend?” De wethouder gaf aan dat dit niet juist was en dat Sail, net als elk ander evenement, een vergunning moest aanvragen. Op dat moment was er nog geen aanvraag ingediend. De situatie zou niet afwijken van de vorige editie van Sail, waarbij de organisatie naar verwachting medio mei de vergunning zou aanvragen.
Vragen aan het college van burgemeester en wethouders van Den Helder.
Het plan omvatte het opstellen van gedetailleerde richtlijnen en het uitvoeren van proefberekeningen voor locaties die regelmatig voor evenementen worden gebruikt. Hierdoor kunnen specifieke kaders worden vastgesteld om te bepalen wat maximaal mogelijk is op deze locaties, zonder dat de organisatoren aanvullende berekeningen hoeven uit te voeren. Deze locaties en evenementen zijn bekend bij de gemeente. Deze kaders zouden de huidige organisatoren helpen, zodat zij de kosten voor dergelijke berekeningen niet hoeven te dragen, aangezien de emissies al binnen de door de gemeente gestelde kaders zijn vastgelegd.
Op 15 juni werd een evenementenvergunning verleend voor zowel Sail Den Helder als de Marinedagen op Willemsoord, langs de Nieuwediepkade, Visserijkade en de Marinebasis Den Helder. De officiële bekendmaking is te vinden op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-268359.html?utm_campaign=20230621&utm_source=attenderingsmakelaar&utm_medium=email&utm_term=gemeente_den%20helder&utm_content=over_uw_buurt
Hebben Sail Den Helder en de Marinedagen een afzonderlijke vergunning gekregen, of valt Sail Den Helder onder de vergunning voor de Marinedagen?
Op welke datum is de vergunningsaanvraag voor stikstof voor Sail Den Helder ingediend?
Op welke datum is de vergunningsaanvraag voor stikstof voor de Marinedagen ingediend?
Kunnen wij een kopie ontvangen van deze aanvragen ter inzage?
Geldt de vergunningsaanvraag voor Sail Den Helder alleen voor de specifieke locaties zoals Willemsoord, langs de Nieuwediepkade, Visserijkade en de Marinebasis Den Helder, of geldt deze ook voor andere activiteiten die verband houden met Sail, zoals de 3 transferia op Kooijpunt? Als dit niet het geval is, is er dan nog een Aerius-berekening geëist voor de overige locaties? En zo niet, wat is de reden hiervoor?
Op welke manier worden het aantal bezoekers van deze evenementen meegenomen in de berekeningen?
In de raadsinformatiebrief van 19 december 2022 wordt gesproken over “locaties die regelmatig voor evenementen worden gebruikt”. Welke specifieke locaties worden hiermee bedoeld?
Is deze redenering correct? Zo ja, kunt u ons dan een overzicht geven van de offshore- en zeilschepen waar het om gaat, evenals de hoeveelheid en het type stikstof dat ze uitstoten?
Aangezien er op zeer korte termijn vergunningen worden verleend voor twee evenementen van grote omvang, kunnen dan alle kleinere evenementen, met aanzienlijk minder bezoekers, op basis van dezelfde Aerius-berekeningen direct een vergunning krijgen?
Is het College van oordeel dat wanneer evenementen van dergelijke omvang een stikstofvergunning ontvangen, kleinere evenementen dan kunnen worden vrijgesteld van het uitvoeren van een Aerius-berekening? Zo niet wat is de reden hiervoor?
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER