Het leed dat WMO-indicatie heet
Wij denken dat er mbt de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) nog steeds veel valt te verbeteren.Een oplossing die wat ons betreft veel zou opleveren en wachttijden zou inkorten is het direct toekennen en inwilligen van de hulpvraag en achteraf pas de rechtmatigheid te toetsen.De aanvraag wordt immers samen met de zorgprofessionals ingediend.Stop als gemeente de aanvragers te benaderen als potentieel fraudeur.
Gemeente Den Helder mag wel denken en een beeld schetsen dat zij mbt de WMO goed bezig zijn, echter bereiken ons nog steeds berichten met een duidelijk ander geluid. Zelfs zover dat er contact wordt opgenomen met de nationale ombudsman en daar een klacht over wmo wordt neergelegd.
Wij zijn in kennis gesteld dat mbt een zorgaanbieder deze door het WMO loket niet meer te woord wordt gestaan.
Maanden geleden werden cliënten afgescheept met een terugbel verzoek en werd de zorgverlener nog wel te woord gestaan, echter is dit nu ook gestopt.
Schrijnend voorbeeld is dat van een hulpbehoevend echtpaar waarvan degene met de indicatie overlijdt.
De achterblijver die net zo hulpbehoevend is, werd aan het lot en zonder hulp achter gelaten en de aanvraag moest opnieuw gedaan worden en op de grote stapel gegooid.
Citaat: “cliënten worden aan hun lot over gelaten om eenzaam en afgedankt dood te gaan, onmenselijk na 9 jaar is bij mij de maat vol”
Volgende week staat de WMO weer op de agenda van de commissie, ons commissie lid Netty Kolsteeg heeft in aanloop daarnaar toe vandaag enkele vragen ingediend
Voorstel wijziging van de wet op de WMO-verordening 2022
Wat zijn de voordelen voor de zorgvragen/cliënten van de WMO van deze wetswijziging?
Er zijn meerdere vergaderingen gewijd aan deze verordening en er zijn veel opmerkingen en
ook kritiek geweest, zijn deze opmerkingen/kritiek opgenomen in deze nieuwe verordening?
Wij horen geluiden over de slechte bereikbaarheid van de WMO-medewerkers, gaat dit
veranderen dankzij deze nieuwe verordening?
Verbeterd deze nieuwe verordening de positie van de mantelzorger?
Zo ja, op welke wijze?
Kan er dankzij deze nieuwe verordening sneller worden ingesprongen op de voorziening voor
b.v. huishoudelijke hulp?
Worden de Pgb’s sneller geregeld?
Wordt de regelgeving teruggedrongen door deze verordening?
Worden de wachttijden korter door deze verordening?
Onder het kopje begeleid wonen zien wij dat de psychiatrische indicering is weggevallen, die
zie ik in het “nieuw” niet terug. Gaan nu mensen zonder kennis van zaken op dit gebied
mensen psychiatrisch beoordelen?
Er staat te lezen in het nieuws dat er een miljoenenproject is mislukt, hoe staat het met onze
jeugdzorg? Verbetert dit door de nieuwe verordening?
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER