*VERVOLG KLUCHT, ZEESTAD , WILLEMSOORD, GEMEENTE * beantwoording op onze vragen

Duidelijk is wel dat wij in september al aangaven op de hoogte te zijn dat de directie van Willemsoord mbt ontwikkeling Willemsoord een andere standpunt heeft dan Zeestad en het college.
Zij is vorige maand opgestapt en gaf mbt het hotel op Willemsoord een negatief advies.
Kort gezegd zij moest het veld ruimen zodat er op zoek kan worden gegaan maar een partner die mee gaat in de standpunten van Zeestad en het college
Beantwoording van de schriftelijke vragen, gesteld door de fractie Behoorlijk Bestuur voor Den Helder &
Julianadorp over Willemsoord bv en Stichting Erfgoed Den Helder

Vraag 1. Tijdens de beantwoording in de commissie op 4 september beantwoordde het college dat de
rol van de gemeente in Willemsoord nogal complex is en zelfs tot 3 rollen leidt. Wat werd daar mee
bedoeld? Kan u ons uitleggen wat volgens u die 3 rollen zijn en hoe deze zich verhouden tot elkaar en
wat bedoelt u specifiek met complex?

het ontwikkelen tot een volwaardig onderdeel van het stadshart. Dat brengt met zich mee dat de gemeente als aandeelhouder niet alleen kijkt naar de kapitaalpositie maar ook naar het maatschappelijk rendement van de vennootschap. Onderdeel van het externe onderzoek dat momenteel loopt is de relatie tussen gemeente en
Willemsoord bv. Er wordt gekeken naar de governance, naar de organisatie en de financiering. De resultaten van het onderzoek zal Panteia eind deze maand opleveren. Het college zal u over de resultaten vervolgens informeren.
Vraag 2. Volgens onze fractie kan het college tussentijdse financiële rapportage opvragen, heeft u deze actie al m.b.t. Willemsoord BV en Erfgoedstichting onder nomen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, om onze controlerende taak te kunnen uitvoeren en te weten welk risico de gemeente als aandeelhouder loopt vragen wij als raadsfractie inzage in de achterstand van huur en energielasten van huurders.

vervolgens uw raad geïnformeerd over de bevindingen. Het college heeft inzicht op de hoofdlijnen, niet in de betalingsachterstanden van huur of energie. Deze bedrijfseconomische gegevens zijn niet beschikbaar voor de gemeente.
Vraag 3. Bent u als gemeente verantwoordelijk voor bouwkundige elektrische gebreken bij gebouwen
op Willemsoord? Zo nee, wie dan wel? Hebben alle panden op Willemsoord een scope 8 of scope
10 certificaat?

Vraag 4. Zijn alle panden die een brandmeldinginstallatie hebben, aangesloten en doorgemeld aan de
meldkamer? Zo nee, waarom niet? Zo ja, mogen wij hierover een overzicht van u ontvangen?

meldkamer van de Veiligheidsregio (brandweer), met name vanwege het gebruik. Aangezien gebouw 51
inmiddels geen speelparadijs meer huisvest en er een aantal wijzigingen is doorgevoerd in gebruik en bouwkundige brandveiligheidsvoorzieningen, zou dit gebouw niet meer doorgemeld hoeven worden naar de meldkamer van de brandweer.
Vraag 5. Willemsoord heeft in haar huurcontracten met de horecabedrijven verplichte opening en sluitingstijden opgenomen, handhaaft de gemeente deze kwalitatieve verplichtingen voor Willemsoord?

Vraag 6. Als Willemsoord openings- en sluitingstijden bepaalt, hoe verhoudt zich dit met een verplichte exploitatie vergunning zoals opgenomen in de APV die door de gemeente wordt verstrekt en waar in tegenstelling tot een huurcontract wel bezwaar en beroep voor open staat door derden belanghebbenden?

Vraag 7. Speelt gemeente Den Helder een rol met het zoeken van huurders en/of re-locatie van
bestaande huurders? Zo ja, welke?
Antwoord: Neen.
Vraag 8. Is de gemeente of Willemsoord BV verantwoordelijk voor het verwijderen van Blauwalg?

Vraag 9. Tijdens de vorige raadscommissie Bestuur en Middelen op 4 september besprak de commissie de financiële problemen van Willemsoord BV (wonderlijk genoeg door de VVD op de agenda geplaatst). Het college verzekerde de commissieleden op dat moment dat op basis van de
energiekosten op Willemsoord er geen geldvraag aan de gemeenteraad zou komen. Nu ligt er toch een geldvraag bij de gemeente, welke wel degelijk over energielasten gaat. Nu wordt in de media gesteld dat dit tekort niet Willemsoord maar de Stichting betreft. Er worden 2 verschillende jaarrekeningen gehanteerd dus één voor Willemsoord en een andere voor de Stichting. Bent u het met ons eens dat ondertussen niemand nog iets begrijpt van deze ondoorzichtige constructies en deze uitingen en berichtgeving het vertrouwen richting gemeente, college, bestuur en verbonden externenpartijen geen goed doet?

Vraag 10. Verder blijkt dat het exploitatietekort bij de Stichting ontstaan is tijdens de coronatijd en de verbouwing waardoor het Fort moest sluiten en er lagere inkomsten waren. Bent u het met ons eens dat de raad hiervoor een steunfonds had ingesteld? Heeft de Stichting hier geen of onvoldoende
gebruik van gemaakt?

Vraag 11. De gemeenteraad en het Rijk stelt subsidie beschikbaar voor het behoud van cultureel erfgoed, ook zijn er opbrengsten vanuit. verhuur. In de media stond dat het college voordat een beoordeling over de subsidieverzoeken van de Stichting Erfgoed Den Helder en Willemsoord BV plaatsvindt, de actuele financiële situatie en de structuur van de organisatie onderzoekt en dat dit onderzoek moet gaan uitwijzen of de huidige organisatievorm (één directeur, raad van toezicht en raad van commissarissen) een handige constructie is. Het onderzoek richt zich daarmee niet op de positie van de huidige directeur. Bent u het met ons eens dat de huidige directeur met een erfenis zit van twee organisaties, welke waarschijnlijk hun zaken niet goed op orde hadden? Wordt dit ook in uw onderzoek meegenomen? Is de erfgoedstichting bijvoorbeeld wel goed afgeduwd met voldoende
middelen en instrumenten?

Vraag 12. Onze fractie maakt zich zorgen over eventuele scenario’s nadat het onderzoek is afgerond.
Één daar van is dat wanneer besloten wordt dat Willemsoord BV straks losgekoppeld wordt van de
Erfgoedstichting of in ieder geval de exploitatie hiervan. Of welke denkbare constructie dan ook, de
positie van de directrice daarmee onhoudbaar wordt en Zeestad BV straks als mogelijke oplossing
naar voren wordt geschoven. Is dit volgens u een gerede zorg? Kunt u deze zorg bij ons weghalen?

Vraag 13. Wij zijn op de hoogte van het feit, dat Zeestad en Willemsoord BV verschillende inzichten hanteren over het cultureel erfgoed op Willemsoord. De samenwerking staat daarmee regelmatig onder spanning, waar Willemsoord BV zich inzet voor het behouden van het erfgoed hanteert Zeestad liever de sloophamer, verbouwt, renoveert met een soort van ‘lijkt op oud, maar is het toch echt niet gedachten’ Vanuit deze redenatie kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat het mogelijk opheffen een vooropgezet plan is om straks de taken van Willemsoord BV in de steeds leger rakende portefeuille van Zeestad te plaatsen. Klopt deze indruk? Zo niet, kan u deze indruk dan bij ons weghalen en met zekerheid stellen dat dit scenario zeker niet zal plaats vinden?

Vraag 13. Bij het samengaan van Willemsoord en stichting de Stelling in de Erfgoedstichting was er van uit de raad veel discussie en langere tijd weerstand. U als college vond deze constructie de juiste, meest constructieve, werkbare en het zou meer subsidie opleveren van uit hogere overheden. Staat u op dit moment nog steeds achter dit besluit en de motivatie hier toe? Zo ja, onderbouw deze uitgebreid en met cijfers. Zo nee, wat zijn uw plannen nu u in feite terug komt op dit besluit?

Den Helder, 12 december 2023
Met vriendelijke groet,
Burgermeester & Wethouders
Burgermeester & Wethouders
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER