2024 mei 06 Den Helder wil half miljoen investeren in bushaltes. Maar een eerder opgeknapte halte verdwijnt. ’Dat is kapitaalvernietiging’

Den Helder wil half miljoen investeren in bushaltes. Maar een eerder opgeknapte halte verdwijnt. ’Dat is kapitaalvernietiging’

Den Helder wil half miljoen investeren in bushaltes. Maar een eerder opgeknapte halte verdwijnt. ’Dat is kapitaalvernietiging’

Morgen bieden wij onze petitie aan, voor behouden van Buslijnen en Haltes aan gedeputeerde van de provincie Noord-Holland Dhr J. Olthof.
 
🫣Ook wordt morgen aan de raad een verzoek tot investeren voorgelegd.
Brian Wijker
NHD schreef hier onderstaand artikel over ⤵️
Den Helder wil half miljoen investeren in bushaltes. Maar een eerder opgeknapte halte verdwijnt. ’Dat is kapitaalvernietiging’
 
DEN HELDER – Voor de aanleg van nieuwe bushaltes en het aanpassen van bestaande als gevolg van de nieuwe dienstregeling, is bijna een half miljoen euro nodig. Burgemeester en wethouders willen dit bedrag voorschieten en vragen de gemeenteraad hiermee akkoord te gaan. Het college gaat ervan uit dat de provincie een aanzienlijk deel van dat bedrag bijdraagt.
 
Op diverse plekken in Den Helder zijn bushaltes aangepast, zodat zij toegankelijker worden. Onder meer aan de Timorlaan, ter hoogte van zorgcentrum Ten Anker. Daar is de stoep verhoogd en is een ruime haltehaven naast de rijbaan gemaakt, zodat minder mobiele mensen veiliger kunnen instappen. Die halte komt te vervallen door de nieuwe dienstregeling van vervoerder Connexxion. Die gaat op 21 juli in.
,,Het zou een slechte zaak zijn als ze de aanpassingen die destijds zijn gedaan voor niets zijn geweest”, reageert Sylvia Hamerslag van Behoorlijk Bestuur. Hamerslag zet zich in voor behoud van de huidige dienstregeling en strijdt samen met de SP voor behoud van de bushalte bij Ten Anker.
 
Klachten

Hamerslag zegt dat Connexxion haar heeft gemeld dat de dienstregeling later kan worden herzien als blijkt dat er veel klachten zijn. ,,Dus die aangepaste haltes nu weghalen zou kapitaalvernietiging zijn. En dat is het natuurlijk ook als je zo’n halte niet meer gebruikt.” Onduidelijk is of de te verdwijnen haltes – waaronder ook een aantal in De Schooten – ook daadwerkelijk meteen worden weggehaald. De gemeente had hier vrijdag geen antwoord op.

Subsidie
Elf bushaltes moeten worden aangepakt, waarvan de kosten in totaal op 491.503 euro worden geschat. Een deel daarvan wordt hopelijk gesubsidieerd door de provincie Noord-Holland. Die subsidie is reeds aangevraagd en daarover volgt uiterlijk volgende maand een besluit. Omdat de exacte hoogte van de subsidie onzeker is en er garantie moet komen dat de plannen worden uitgevoerd, stelt het college voor het volledige bedrag beschikbaar te stellen.
Zodra de gemeenteraad akkoord is, kan de aanpassing van de bushaltes worden aanbesteed. De bedoeling is dat de haltes begin 2025 worden opgeleverd. De uiteindelijke eigen bijdrage van de gemeente wordt vooralsnog op 136 duizend euro geschat.
De vraag is of investeren in nieuwe bushaltes weggegooid geld is als Connexxion de dienstregeling mogelijk opnieuw wijzigt en er dan weer haltes sneuvelen. ,,Daar zou de gemeente dus eigenlijk op voorhand afspraken over moeten maken met de vervoerder”, reageert Ton Schuitemaker van de Socialistische Partij (SP).
 
Kosten
Bijvoorbeeld dat Connexxion zich door de gemaakte kosten voor een bepaalde tijd aan de dienstregeling moet houden óf de gemeente moet compenseren als dat niet het geval blijkt. ,,Ik vind het volstrekt belachelijk dat de gemeente een hoop geld moet uitgeven, als gevolg van de nieuwe dienstregeling van Connexxion.” Het vervoersbedrijf is gevraagd of dergelijke zaken zijn besproken en komt hier later op terug met een reactie.
Het kredietvoorstel van het college moet nog langs de gemeenteraad. Schuitemaker: ,,SP zit niet in de raad, dus daarin kunnen wij niet veel betekenen. Maar we staan in nauw contact met Sylvia daarover. Er is veel verzet tegen onder meer het verdwijnen van de halte aan de Timorlaan, dus ik moet nog maar zien of het wel gebeurt.”
Het kredietvoorstel wordt maandag behandeld in de raadscommissie stadsontwikkeling en beheer.
 
Petitie
Behoorlijk Bestuur en de SP zijn samen een petitie gestart tegen de nieuwe dienstregeling. Daarvoor zijn al zo’n zeventienhonderd handtekeningen van reizigers opgehaald. De petitie wordt maandag overhandigd aan Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland voor onder meer Mobiliteit en Bereikbaarheid.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER