2024 augustus 17 Het is mbt de buslijnen en haltes simpel.. Behouden wat je hebt en aanvullen wat nodig is.

Het is mbt de buslijnen en haltes simpel.. Behouden wat je hebt en aanvullen wat nodig is.

Het is mbt de buslijnen en haltes simpel.. Behouden wat je hebt en aanvullen wat nodig is.

  💔… Dit gebeurd er wanneer er een college zit wat hun oren laat hangen naar de regio ipv de belangen van inwoners te behartigen, het college was niet eens aanwezig mij het eerste overleg over mobiliteit met de provincie en CONNEXXION.
Onze petitie blijft openstaan❗
 
👎Zodra de zomer voorbij is zullen meer reizigers tegen dit vernieuwde vervoersplan aanlopen
Het is mbt de buslijnen en haltes simpel.. Behouden wat je hebt en aanvullen wat nodig is.
Brian Wijker van het NhD schreef⤵️
 
Openbaar vervoer
Schrappen haltes zorgt voor verdwijnen stuk vrijheid
Busje komt zo, maar niet bij de ouderen
Riet Looijestein (88) moet en zal met de bus naar de stad. ,,Ze moeten mij niet verplichten om met de taxi te gaan.’’ Foto Redmouse
„Ik ben zeker twintig minuten onderweg. Met de rollator, anders ben ik bang dat ik omrol.”
Riet Looijestein (88) moet en zal met de bus naar de stad. Want die staat symbool voor vrijheid. Maar nu de haltes rond woonzorgcomplex De Golfstroom in De Schooten zijn geschrapt, moet ze daar wel eerst een halve marathon voor lopen.
 
Brian Wijker
Den Helder Bij wijze van spreken dan. Waar ze voorheen voor de deur van het complex kon instappen, moet ze nu te voet naar de dichtstbijzijnde halte aan de Jan Aarjensz Prinsstraat (ruim zeshonderd meter). En als die niet of niet op tijd gaat, is het doorlopen naar station Den Helder Zuid (achthonderd meter).
Riet heeft zelf lange tijd geen idee welke nu het kortst lopen is, dus wandelt ze regelmatig naar de halte Quelderduin (1,1 kilometer). De afstanden zijn bijna niet te doen als je slecht ter been bent. Veel ouderen zijn door het nieuwe vervoersplan dan ook in één klap afhankelijk geworden van hun taxibonnen.
„Die heb ik ook”, vertelt Riet. „Maar ze moeten mij niet verplichten om met de taxi te gaan. De bus is mijn vrijheid, daarin ontmoet ik andere mensen. Als ik nu naar de stad wil, kan ik zelf bepalen hoe laat ik vertrek. De taxi moet ik eerst bellen en dan is het afwachten of ze wel tijd hebben. Die mensen hebben het hartstikke druk, dat begrijp ik. Een stukje vrijheid is ons afgepakt.”
 
De wijzigingen van het vervoersplan zijn in het leven geroepen om de bereikbaarheid van het centraal station in Den Helder te verbeteren. Reizigers uit Nieuw-Den Helder zijn nu drie tot vijf minuten sneller bij de trein. De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) heeft geen begrip voor het feit dat ouderen daarvan de dupe zijn.
 
Zelfredzaamheid
„Belangrijke voorzieningen zoals winkels, medische zorg en wooncomplexen voor ouderen moeten met het openbaar vervoer goed bereikbaar zijn”, reageert woordvoerster Eline Maarse van de ANBO. „Vooral nu de overheid verwacht dat senioren steeds langer zelfstandig en zelfredzaam blijven. Daarom is goed openbaar vervoer in woonplaats én regio van groot belang.”
De ANBO vindt dat een gemeente of provincie moet zorgen voor een alternatief als er toch voor wordt gekozen ergens een bushalte te schrappen. „Dat kan bijvoorbeeld door een kleiner busje in te zetten op het traject waar geen stads- of regiobus meer rijdt.”
In mei lieten gedeputeerde Jeroen Olthof van de provincie Noord-Holland en wethouder Petra Bais weten te onderzoeken hoe gedupeerden een alternatief kon worden aangeboden. Maar daar is tot op heden nog niets over bekend. De gemeente kon vrijdag niet met een reactie komen en de provincie benoemt enkel het WMO-taxivervoer als alternatief. Deputeerde Olthof liet eerder al doorschemeren dat het op korte termijn terugbrengen van haltes niet mogelijk is, omdat dat ’grote impact’ heeft op het totale traject.
 
Meerdere pauzes
Vervoerder Connexxion zegt welgeteld één gerelateerde klacht te hebben ontvangen na de invoering van het nieuwe vervoersplan. Niet alleen in De Schooten zijn ouderen en mindervaliden gedupeerd. Ook bij woonzorgcentrum Ten Anker aan de Timorlaan ondervindt men de gevolgen van het schrappen van de bushalte voor de deur.
„We krijgen veel vragen van bezorgde bewoners”, vertelt receptioniste Jonna Arends. „Zij moeten nu naar de Middenweg of naar het ziekenhuis lopen om de bus te pakken. Een man vertelde dat hij onderweg meerdere pauzes neemt, omdat hij het niet kan belopen. Het is hier een belangrijk thema onder bewoners.”
 
Gemeenteraadslid Sylvia Hamerslag is nog voor het schrappen van de haltes bij Ten Anker geweest om handtekeningen in te zamelen voor de petitie (ruim 1.700 krabbels) die aan de provincie is overhandigd. „Deze loopt nog steeds door”, vertelt de fractievoorzitter van Behoorlijk Bestuur. „We willen allemaal dat ouderen langer thuis blijven wonen en dan neem je dit soort onmenselijke besluiten. Nu moeten er alternatieven komen, zoals de Belbus in Julianadorp, waarbij de druk op de schouders van vrijwilligers terechtkomt. Daar ben ik geen voorstander van.” In Julianadorp rijdt de bus sinds het nieuwe vervoersplan nog maar één keer per uur, in plaats van om de dertig minuten.
 
Volgens Hamerslag is de enige correcte oplossing het herstellen van het vervoersplan en het weer inschakelen van haltes bij woonzorgcomplexen. De fysieke haltes en in sommige gevallen bushokjes, staan er nog. „Iedereen was tevreden met de werking van de bus. Zo ga je niet met mensen en inwoners om. Er is gekeken naar het aantal mensen dat per halte in de bus stapt, maar niet naar wát voor mensen dat zijn.”
 
Riet Looijestein wordt in november 89 en het zou mooi zijn als ze dan met de bus naar de stad kan om een verjaardagstaart te kopen. „Al zorgen ze er alleen maar voor dat de bushalte bij winkelcentrum SchootenPlaza terugkeert. Dat stukje willen we best lopen, daar zijn we al een heel eind mee gered.”
Schrappen bushaltes
De bushaltes bij zorgcentra De Golfstroom in De Schooten en Ten Anker aan de Timorlaan zijn op 21 juli komen te vervallen, als onderdeel van de nieuwe dienstregeling van Connexxion. Vooraf werd al gevreesd dat veel ouderen die in deze complexen wonen geen gebruik meer konden maken van de bus.

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER