2024 september 23 Antwoorden op onze technische vragen bestemmingsplan Tillenhof 2

Antwoorden op onze technische vragen bestemmingsplan Tillenhof 2

Antwoorden op onze technische vragen bestemmingsplan Tillenhof 2

Antwoorden op onze technische vragen gesteld door Ruud van Gimst ssielid Ruud Van Gimst over het voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan

in download: Antwoorden op technische vragen over het voorstel tot het vaststellen van het bestemmingsplan Tillenhof 2 Den Helder en Station Zuid Den Helder commissie SenB 23 september

Tillenhof 2 commissie SenB 23 september

  1. Grondexploitatie en aankoop grond

Is de benodigde grond reeds aangekocht van het hoogheemraadschap? Zo niet, wat zijn de gevolgen voor de grondexploitatie, gezien deze dan mogelijk niet meer sluitend is? Daarnaast zijn wij benieuwd naar de bijdrage van het Waddenfonds; wordt het eventuele tekort door hen aangevuld? Is er een overeenkomst met het Waddenfonds en kunnen wij deze inzien?

Antwoord: Er is al langere tijd afstemming tussen HHNK en de gemeente over de gedeeltelijke aankoop van perceel F1671 (strook grond langs west- en zuidzijde Tillenhof 2). In de vastgestelde grondexploitatie van de gebiedsontwikkeling Tillenhof 2 is met een aankoopsom voor deze grond rekening gehouden. Op 17 september jl. heeft D&H met HHNK vergaderd over de verkoop van de grond. Naar aanleiding daarvan loopt nog vervolgoverleg. Er komt een bijdrage van het Waddenfonds. Deze staat los van de aankoopsom van de grond. De bijdrage van het Waddenfonds ziet op herstel van het duinlandschap als één van de doelstellingen van de gebiedsontwikkeling Tillenhof 2. De verleende beschikking van Provincie/Waddenfonds dateert van september 2020.

  1. Parkeerplaatsen en elektrische voertuigen (EV’s)

Er zijn parkeerplaatsen voor toeristen ingepland. Worden deze uitsluitend voor elektrische voertuigen (EV’s) gereserveerd? Indien dit niet het geval is, welke maatregelen worden getroffen om het gebruik van niet-EV’s te beperken? En wordt voldaan aan de parkeernorm van 1.7 ?

Antwoord:  In lijn met de huidige situatie is het mogelijk voor bezoekers/recreanten om met fossiele brandstofauto’s te parkeren op Tillenhof 2. Dit is ongewijzigd gebleven. Er zullen, in lijn met het gemeentelijk beleid, een aantal laadpunten voor EV’s worden geplaatst. Voor wat betreft het parkeren is aangesloten bij de door de gemeenteraad vastgestelde Nota Parkeernormen 2022. Conform deze nota geldt voor de beoogde woningen op Tillenhof een parkeernorm van 1,6, in totaal leidt dit voor de woningen tot een benodigde parkeercapaciteit van 18 plaatsen. Voor elke woning wordt een eigen parkeerplaats gereserveerd. De overige benodigde 7 parkeerplaatsen worden gevonden op de recreatieparkeerplaats. De bezettingsgraad van deze recreatieparkeerplaats in combinatie met dubbelgebruiksmogelijkheden en de aanwezigheidspercentages van de bewoners leidt in het bestemmingsplan tot de conclusie dat er voldoende ruimte is op het recreatieparkeerterrein om deze 7 parkeerplaatsen op af te kunnen wentelen. In het oorspronkelijke plan met 55 recreantenparkeerplekken was het noodzakelijk om de extra auto’s voor de bewoners EV’s te laten zijn. De stikstofherberekening heeft aangegeven dat dit niet meer noodzakelijk is. De ontwikkelaar van de woningen kan dus zelf beslissen of hij EV-aansluitingen wenst voor de parkeerplekken van de bewoners.

  1. Gebruik van openhaard, vuurkorven en barbecues

Klopt het dat buiten het gebruik van openhaarden ook vuurkorven en barbecues niet is toegestaan binnen dit plan?

Antwoord: De nieuw te realiseren woningen op Tillenhof 2 mogen geen open haard of pelletkachel als verwarmingsbron gebruiken. Het gebruik van een vuurkorf of BBQ op het terras is gewoon toegestaan.

  1. Vaststelling bestemmingsplan

Indien het bestemmingsplan niet wordt vastgesteld, wat is de procedure tot nu toe? Kunt u ons meer duidelijkheid geven over de ruimtelijke procedure en de bijbehorende tijdslijn?

Antwoord:  De huidige procedure betreft de reguliere bestemmingsplanprocedure. Het plan is in december ter inzage gelegd en hierop zijn zienswijzen binnen gekomen die beantwoord zijn. Naar aanleiding van de zienswijzen is een planaanpassing doorgevoerd met een aangepaste verkaveling. Het is aan de raad om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is conform de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De vaststelling van het bestemmingsplan betreft de laatste stap in de procedure. Daarna is er nog de mogelijkheid voor beroep bij de Raad van State. Het niet vaststellen van het bestemmingsplan leidt direct tot vertraging van de ontwikkeling. Het bouwrijp maken van de locatie start met het slopen van het bestaande pand. Deze kan pas gesloopt worden na vaststelling van het bestemmingsplan. Eerdere sloop, voorafgaand aan vaststelling van het bestemmingsplan, leidt tot het vervallen van zogeheten stikstofrechten op deze locatie.

  1. Antwoord op ingediende zienswijzen

Er zijn 16 zienswijzen ingediend door inwoners, maar zij hebben nog geen persoonlijkereactie ontvangen. Wanneer kunnen zij antwoord verwachten?

Antwoord:  In week 38 hebben we de reactienota naar de diverse zienswijzenindieners gestuurd. Met enkelen van hen hebben we ook gesprekken gevoerd in de afgelopen periode. Dit heeft tot enkele planaanpassingen geleid (aangepaste verkaveling).

  1. Ophoging en afvoer bestaande grond

Er wordt gesproken over het ophogen van het terrein met 10.000 ton grond, wat een probleem zou kunnen vormen gezien de nabijheid van een verzwakte dijk. Daarnaast vragen wij ons af of dit werk wordt uitgevoerd met elektrische vrachtwagens en bulldozers om de milieubelasting te verminderen?

Antwoord: De ophoging aan de randen van het plan betreft gedeeltelijk herstel van duinlandschap dat ooit is weggegraven op deze locatie. Het gaat totaal om circa 6000 m3 grond. Deze toevoeging van grond zal de dijk niet ondermijnen, maar juist versterken. Overigens is er geen sprake van een verzwakte dijk op deze locatie. Bij de berekening van de stikstofuitstoot is uitgegaan van aan- en afvoer van grond en materiaal met dieselauto’s. Dat betreft een tijdelijke belasting. De montage op de locatie tijdens de bouw geschiedt zoveel mogelijk elektrisch. De woningen worden biobased gerealiseerd.

  1. Energienet

Het huidige energienet kampt al met storingen. Wordt het plaatselijke energienet vernieuwd of geüpgraded, mede gezien de toekomstige belasting door bv laadpalen voor elektrische voertuigen?

Antwoord: De toevoeging van de 11 woningen is afgestemd met de nutspartijen. Voor de auto’s zie antwoord vraag 2.

  1. Waterveiligheid en waterberging

Wij maken ons zorgen over de waterbergende capaciteit van het gebied. Bij zware regenval lijken de voorgenomen maatregelen onvoldoende. Is er onderzoek gedaan naar de waterveiligheid in dit kader vooral het beneden liggende gebied (Tillenhof naar R vdWintstraat) wat zeer laag is?

Antwoord: Momenteel is sprake van 100% verharding op Tillenhof 2. Daarnaast zijn de huidige afvoerputten en de lijngoot aan de rand van het terrein, aansluitend op de straat verzand. In de nieuwe situatie is sprake van aanzienlijk minder verharding waardoor water kan inzijgen in het groen en zal de afwatering van de verharding plaatsvinden via wadi’s (Met een wadi wordt een opslag- en infiltratievoorziening bedoeld die tijdelijk gevuld kan zijn met hemelwater). die het water zoveel mogelijk bufferen met een overstort op het riool. De watersituatie zal dus sterk verbeteren ten opzichte van de huidige situatie.

  1. Verkeersbewegingen tijdens de bouw

Tijdens de bouw zal er beperkte toegang tot het gebied zijn (1 , wat overlast kan veroorzaken. Is er nagedacht over een alternatieve route, bijvoorbeeld via de R.W. de Wintstraat, om hinder voor de omwonenden te beperken? Mede omdat ook de hulpdiensten hier dan niet meer door kunnen?

Antwoord: Het bouwterrein met de keten en materiaalopslag zal volledig gepositioneerd zijn op het perceel Tillenhof 2. De aanrijroute is het snelste en minst belastend voor Huisduinen via de kortste route via Dorpsplein en Tillenhof.

  1. Zichtlijnen vanaf de Zeeweg

De zichtlijnen vanaf de Zeeweg vormen een risico, aangezien daken net niet boven de weg uitsteken. Bij onoplettendheid of ongelukken kan een voertuig mogelijk in een woning terechtkomen. Is hier rekening mee gehouden?

Antwoord: Op dit moment is er ook geen sprake van boven de dijk uitstekende bebouwing en ook nu is er geen sprake van auto’s die vanaf de dijk de locatie oprijden. Dergelijke situaties komen in het gehele land voor.

 

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER