2024 september 23 VERVOLG Buslijnen en haltes Provincie en gemeente weten nog niet hoe ze geschrapte haltes op moeten lossen

VERVOLG Buslijnen en haltes Provincie en gemeente weten nog niet hoe ze geschrapte haltes op moeten lossen

VERVOLG Buslijnen en haltes Provincie en gemeente weten nog niet hoe ze geschrapte haltes op moeten lossen

23 september 2024 Het Noord Hollands Dagblad
Brian Wijker schreef en benoemde onze vragen
 
Provincie en gemeente weten nog niet hoe ze geschrapte haltes op moeten lossen
Nog geen concreet plan voor ouderen die de bus missen.
Het plan om onder meer ouderen te helpen die gedupeerd zijn door het schrappen van bushaltes. De gesprekken daarover leveren vooralsnog geen oplossing op voor de korte termijn.
 
Den Helder
Dat meldt woordvoerster Simone Bleeker-Kok namens de provincie. ,,Dat gesprek loopt, maar er zijn nog geen concrete uitkomsten”, zegt zij. Tijdens een gemeenteraadsvergadering in mei heeft gedeputeerde Jeroen Olthof toegezegd dat de provincie, samen met de gemeente, gaat kijken of er maatwerk mogelijk is voor de ouderen in Den Helder. Die toezegging staat nog overeind.
Op de langere termijn ziet de provincie wel een oplossing. ,,In het toekomstige OV-systeem rijden snelle buslijnen naar overstappunten, ook wel hubs genoemd. Om daarnaartoe te reizen, rijden onder andere reguliere bussen en buurtbussen. Maar er is dan ook flexibel vervoer, er zijn OV-taxi’s of er is ander vervoer op maat.”
Het nieuwe OV-systeem is onderdeel van het plan Visie Publieke Mobiliteit, waar de provincie met alle gemeenten in de regio samen aan werkt.
 
WMO
Een hoop ouderen zijn door het schrappen van bushaltes in Den Helder in één klap afhankelijk geworden van WMO-taxivervoer. Maar daar hebben ze in veel gevallen niet eens recht op. Zo tikte de gemeente zorginstellingen vorige maand op de vingers vanwege WMO-aanvragen van mensen met een Wet Langdurige Zorg-indicatie die onafgebroken verblijven in verzorgingshuizen of instellingen in de gehandicaptenzorg of psychiatrie.
,,Zij hebben geen recht op een vervoersvoorziening, zoals het WMO-taxivervoer”, schreef de gemeente per brief aan hen. ,,We hebben opgemerkt dat er vanuit de intramurale woonvorm toch aanvragen worden ingediend voor deze voorziening.” Dergelijke instellingen moeten zelf vervoer regelen. Zij zijn door deze krant gevraagd hoe ze dat gaan oplossen, maar geen van allen reageert inhoudelijk.
Bewoners van zorgcomplex De Golfstroom aan De Garst moeten nu te voet naar de dichtstbijzijnde halte aan de Jan Aarjensz Prinsstraat (ruim zeshonderd meter lopen). En als die niet gaat, moeten zij doorlopen naar station Den Helder Zuid (achthonderd meter). Ook bewoners van woonzorgcomplex Ten Anker aan de Timorlaan zijn gedupeerd door het schrappen van de bushalte voor de deur.
 
Afwezigheid college
Vanuit de gemeenteraad zijn door Behoorlijk Bestuur vorige maand vragen gesteld over het nieuwe vervoersplan. Bijvoorbeeld over het ontbreken van wethouder verkeer en vervoer Tessa Augustijn bij de gesprekken met (bus)vervoerder Connexxion.
Vanuit het college is toen niemand als vervanger aanwezig geweest bij die gesprekken. Daarmee is volgens Behoorlijk Bestuur de kans gemist om de belangen van inwoners voldoende te behartigen. De gemeente wil niet reageren op vragen daarover, omdat de antwoorden eerst met de raad moeten worden gedeeld.
 
 

 

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER