2024 september 26 VERVOLG Buslijnen en haltes: herkent zich niet in onze vragen “Het heeft nu eenmaal tijd nodig om aan het nieuwe vervoersdienst te wennen,” stelde zij

VERVOLG Buslijnen en haltes: herkent zich niet in onze vragen “Het heeft nu eenmaal tijd nodig om aan het nieuwe vervoersdienst te wennen,” stelde zij

VERVOLG Buslijnen en haltes: herkent zich niet in onze vragen “Het heeft nu eenmaal tijd nodig om aan het nieuwe vervoersdienst te wennen,” stelde zij

Vervolg Buslijnen & Haltes
Het college heeft onze gezamenlijke vragen behandeld; uiteraard zijn de antwoorden teleurstellend.
Zij staan achter het gewijzigde vervoersplan en herkennen zich niet in geuite kritiek.
2000 ondertekenaars van onze petitie zien zij niet als klachten. “Het heeft nu eenmaal tijd nodig om aan het nieuwe vervoersdienst te wennen,” stelde zij.
 
Behoorlijk Bestuur heeft afgelopen maandag een brief naar de provincie en Statenfracties gestuurd.
Oppositie BvDH, PVV en fractie Pastoor steunde deze brief.
 
Brian Wijker van NHD schreef over de beantwoording onderstaand artikel:
 
‘Belangen ouderen wél behartigd’
Den Helder
De gemeente vindt niet dat het steken heeft laten vallen bij het schrappen van bushaltes in de stad. Dat laat het college weten na vragen van Behoorlijk Bestuur. Die partij vond dat de belangen van ouderen onvoldoende zijn behartigd.
 
Wethouder Tessa Augustijn was niet aanwezig bij de gesprekken met vervoerder Connexxion en de provincie. Vanuit het college werd geen vervanger gestuurd. Daardoor is volgens Behoorlijk Bestuur een kans gemist om de zorgen van inwoners onder de aandacht te brengen. “Wij herkennen het geschetste beeld niet,” schrijft het college. “Ook de provincie herkent dit beeld niet en noemt Den Helder juist als lichtend voorbeeld van een zeer betrokken gemeente. Wij hebben als enige gemeente in Noord-Holland een reactie gestuurd op de Conceptvisie Publieke Mobiliteit van de provincie.” Er wordt niet gezegd waarom niemand uit het college aanwezig was bij de gesprekken. Het vervoerplan geldt sinds juli.
 
De provincie is verantwoordelijk voor het regionaal openbaar vervoer. “De belangen van Den Helder zijn zeker meegenomen in de totstandkoming van het vervoerplan,” benadrukt het college. “Zo is de bus aangesloten op de tussenboot naar Texel, is er een verbinding naar Huisduinen en is de halte langs de N250 verplaatst naar de Luchthavenweg.” Het aantal ouderen dat gebruik maakte van de gesneuvelde haltes is volgens gemeente, provincie en Connexxion te verwaarlozen.
 
De gemeente stelt dat het nieuwe vervoerplan ‘positieve eerste resultaten’ oplevert en dat er dus geen reden is om terug te keren naar de oude situatie. Onder meer bushaltes bij woonzorgcomplexen De Golfstroom (De Schooten) en Ten Anker (Timorlaan) zijn vervallen. De dichtstbijzijnde halte is nu meer dan een halve kilometer lopen.
 
Geen recht
Mensen die onafgebroken in een zorginstelling verblijven (WLZ-indicatie) hebben ook geen recht op WMO-taxivervoer. Van deze instellingen wordt verwacht dat ze zelf voor vervoer zorgen en geen nieuwe WMO-aanvragen indienen.
 
De provincie en Den Helder werken nog wel aan een plan voor alternatief vervoer, ter vervanging van de verdwenen bushaltes. Dit heeft nog niet tot iets concreets geleid.
 
 

 

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER