Antwoord op onze vragen: Ontslag gemeentesecretaris kostte Den Helder ruim € 167.000,-
Schandalige toestand en de coalitie hoor je hier niet over.
Maar wel ieder initiatief ten behoeve van inwoners waar de oppositie mee komt neersabelen.
Verder zijn veel van onze vragen niet beantwoord. Dat manifest, wat er wel bijgehaald wordt, ligt allang in de verbrandingsoven van HvC.
Calvin Vliegen schreef: Ontslag gemeentesecretaris kostte Den Helder ruim € 167.000,-
Den Helder – Het ontslag van voormalig gemeentesecretaris Marc Pothast heeft de gemeente Den Helder aanzienlijke kosten bezorgd. Dit blijkt uit antwoorden op schriftelijke vragen van de fracties Beter voor Den Helder en Behoorlijk Bestuur over de kosten rondom de recente bestuurlijke gebeurtenissen. De totale kosten gerelateerd aan het vertrek van Pothast bedroegen € 167.647,92 exclusief btw.
Naast de ontslagvergoeding van € 75.000,- die de voormalig gemeentesecretaris mee kreeg bij zijn ontslag, werden ook advocaatkosten van Pothast vergoed voor € 7.500,-. Deze kosten maakten deel uit van de beëindigingsovereenkomst tussen de gemeente en Pothast. Voor de kosten voor rechtsbijstand en de kantoorkosten van de advocaat kreeg de gemeente een totale afrekening van € 31.443,83 en daarnaast stuurde de advocaat ook een factuur van € 53.704,09 voor onderzoekskosten in de periode juli tot en met oktober 2024. Gedurende zijn schorsing tot aan het einde van zijn dienstverband ontving Pothast een maandelijks salaris van € 9.614,-.
Koen van Veen, de interim-gemeentesecretaris, werd op 14 januari 2025 aangesteld voor een jaar. Hij wordt via een detacheringsbureau ingezet, waardoor de totale kosten op ongeveer 220.000 euro worden geschat. Ter vergelijking, indien de gemeentesecretaris rechtstreeks in dienst was geweest, waren de kosten die bestaan uit het salaris, reiskosten, individueel keuzebudget, vakantiegeld, cao-verhoging, opleidingskosten en werkgeverslasten volgens het college zo’n 195.000 euro.
Binnen budget
De kosten voor het ontslag van de gemeentesecretaris vielen binnen de bestaande budgetten voor 2024 van de gemeente, zoals uiteengezet in de schriftelijke antwoorden. Voor de interim-gemeentesecretaris, wiens aanstelling volgens het college noodzakelijk was om de continuïteit van de gemeentelijke operaties te waarborgen, zijn de kosten ten laste gebracht van het budget van de directie.
Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder
Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: uwmeldpunt@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email: wmoklachten@gmail.com
Mobiel: 0630525721
Of vul onderstaand contactformulier in
Contact ons, uw mening telt!
Na invullen op bevestigen klikken
Voor meer NIEUWS klik HIER
Wie zijn wij? klik HIER