2025 maart 20 SCHRIFTELIJKE VRAGEN over onderhoud rietkragen en gemeentelijke opvolging van meldingen

SCHRIFTELIJKE VRAGEN over onderhoud rietkragen en gemeentelijke opvolging van meldingen

SCHRIFTELIJKE VRAGEN over onderhoud rietkragen en gemeentelijke opvolging van meldingen

MELDINGEN WORDEN GENEGEERD – EEN GEMISTE KANS! 

Wij maken ons boos over het feit dat meldingen van inwoners niet opgepakt worden of geen terugkoppeling krijgen.

Natuurlijk kan de gemeente niet overal tegelijk zijn en kan niet alles op onderhoudsniveau A staan. Maar als bewoners meldingen doen over hun eigen buurt, dan moet je daar voortvarend mee aan de slag!

Dat is het laaghangend fruit voor de gemeente: je krijgt kosteloos inzicht van inwoners die betrokken zijn bij hun leefomgeving. Dan moet je ze niet laten lopen, maar juist betrekken!

Onderhoud blijft achterlopen, met als gevolg:

❌ Rietkragen die niet verwijderd worden

❌ Brugleuningen die met houtrot op instorten staan

❌ Kanoroutes die niet bereikbaar zijn

Etc etc

 

SCHRIFTELIJKE VRAGEN over onderhoud rietkragen en gemeentelijke opvolging van meldingen

SCHRIFTELIJKE VRAGEN over onderhoud rietkragen en gemeentelijke opvolging van meldingen

Den Helder, 20 maart 2025 

Geacht college van burgemeester en wethouders, 

De fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp ontvangt regelmatig signalen uit de samenleving dat meldingen over onderhoud en beheer van de openbare ruimte niet of onvoldoende voortvarend worden opgepakt. De gemeente is een dienstverlenende instantie en zou dergelijke meldingen adequaat moeten afhandelen. Een recent voorbeeld hiervan is de situatie aan de Boterszwin in Julianadorp, waar meerdere bewoners al maandenlang proberen om de rietkraag achter hun woningen verwijderd te krijgen. Ondanks toezeggingen vanuit de gemeente en contact met meerdere medewerkers, blijft daadwerkelijke actie uit. 

Daarnaast rijst de vraag of deze situatie zich op meer locaties voordoet en of dit een structureel probleem is. In dat kader stellen wij de volgende vragen:

 

1. Onderhoudsbeleid rietkragen

  • Wat is het beleid van de gemeente Den Helder met betrekking tot het onderhoud van rietkragen in woonwijken, specifiek in Julianadorp?
  • Wordt hier een vast onderhoudsschema voor gehanteerd, en hoe wordt dit gecommuniceerd naar de bewoners?

 

2. Afhandeling van meldingen

  • Hoe verloopt het proces voor bewoners om overlast door rietkragen te melden?
  • Welke termijn hanteert de gemeente voor het reageren op en afhandelen van dergelijke meldingen?
  • Wat is het beleid als een melding niet wordt opgepakt of als bewoners herhaaldelijk geen terugkoppeling krijgen?

 

3. Communicatie en verantwoordelijkheid

  • Hoe is de verantwoordelijkheid verdeeld tussen wijkconciërges, externe aannemers en gemeentelijke medewerkers bij het oplossen van dergelijke problemen?
  • Wat zijn de protocollen wanneer een medewerker, zoals een wijkconciërge, niet reageert op terugbelverzoeken of meldingen van bewoners?

 

4. Preventieve maatregelen en brandveiligheid

  • Gezien de recente brand bij Heiligharn, welke maatregelen neemt de gemeente om brandgevaar in rietkragen te minimaliseren?
  • Worden rietkragen periodiek gecontroleerd op brandgevaar, en zo ja, hoe vaak en door wie?

 

5. Structurele aanpak en bewonersparticipatie

  • Zijn er structurele plannen om rietkragen in woonwijken beter te beheren of te vervangen door minder onderhoudsintensieve beplanting?
  • Op welke manier worden bewoners betrokken bij beslissingen over het groenbeheer in hun directe leefomgeving?

 

6. Vergelijkbare situaties

  • Zijn er andere locaties binnen Den Helder en Julianadorp waar vergelijkbare problemen spelen? Graag ontvangen wij hierover een lijst van locaties, soort meldingen en afhandeling hiervan. 
  • Hoe worden deze situaties aangepakt en welke lessen kunnen hieruit worden getrokken voor toekomstige gevallen?

7. Natuurbehoud en waterbeheer

  • Op diverse locaties in Julianadorp zijn aangelegde eilandjes in vijvers en waterpartijen zichtbaar aan het afkalven. Heeft de gemeente hier beleid voor om deze te behouden en te herstellen?
  • Wordt bij onderhoud van waterpartijen ook gekeken naar het uitdiepen van vijvers om de waterkwaliteit en biodiversiteit te verbeteren? Zo ja, waar en hoe vaak wordt dit uitgevoerd?

8. Onderhoud brugleuningen en openbare veiligheid

  • Op meerdere plekken in de gemeente, zoals bij de Boterszwin, Callantsogervaart,maar ook op andere locaties binnen de gemeentegrenzen is geconstateerd dat het onderhoud aan brugleuningen zwaar benedenmaats is, met name door houtrot. Welke inspectie- en onderhoudsprocedures hanteert de gemeente voor brugleuningen en ander straatmeubilair?
  • Hoe vaak worden brugleuningen gecontroleerd op slijtage en veiligheidsrisico’s, en wanneer zijn de laatste controles op genoemde locaties uitgevoerd?
  • Is er een structureel onderhoudsplan voor brugleuningen en wanneer worden de noodzakelijk geachte herstelwerkzaamheden uitgevoerd?

 

Wij verzoeken het college om deze vragen zo volledig mogelijk te beantwoorden en een toelichting te geven op hoe de gemeente voortaan adequater kan reageren op meldingen vanuit de samenleving.

Namens de fractie van Behoorlijk Bestuur voor Den Helder en Julianadorp,

S. Hamerslag

Behoorlijk Bestuur
18 Maart 2026
Stem Lijst 1

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van Den Helder

Ons meldpunt klachten lokale overheid is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  uwmeldpunt@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

 

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via
(mailen heeft de voorkeur):
Email:  wmoklachten@gmail.com  
Mobiel:  0630525721

Of vul onderstaand contactformulier in

Contact ons, uw mening telt!

Na invullen op bevestigen klikken

Naam *

Email *

Onderwerp (optie)

Bericht aan ons


 Voor meer NIEUWS klik HIER


Wie zijn wij? klik HIER